Namazın akıllı, bülüğ çağına girmiş, hayız ve nifastan temizlenmiş her Müslümana farz olduğu konusunda görüş birliği vardır.
Namaz ve oruç gibi bedeni ibadetlerde vekalet ve kendi yerine başkasına yaptırmak geçerli değildir.
Namazın farz olduğunu inkar eden dinden çıkar. Çünkü namaz kesin ayet, hadis ve icma’ delilleriyle sabittir.
Tembellik veya umursamazlık sebebiyle namazı terk eden asi ve fasık olur. Namazı kılmamak dünya ve ahirette azaba sebep olur.1
Namazı tembellikten dolayı kasten terk eden kişi, (önce tövbe etmeye ve namaz kılmaya davet edilir, kabul etmezse) vücudundan kan akana kadar dövülür. Sonra da namaz kılana kadar hapsedilir.
Ramazan orucunu terk edenin hükmü de aynıdır. Bu kişiler öldürülmez. Ancak (bunların) farz olduğunu inkâr ederler veya hafife alırlarsa o zaman öldürülürler.2
Namazı bilerek, tembellikten terk eden kişi kanı akacak şekilde şiddetli bir şekilde dövülür ve namazı kılıncaya kadar hapsedilir. Ramazan orucunu terk eden kişi de böyledir. Bunlardan birini terk eden kişi (bunların farz olduğunu) inkar etmiyorsa yahut küçümsemiyorsa öldürülmez.4
İçindekiler:
Namazı Terk Ederek Müslümanlık Olur Mu?8
İslam dini beş temel üzere kuruludur. Bunlar, Allah ve Resulüne iman, namaz, oruç, zekat ve hacdır. Bir kimse akıllı olup buluğa erince, imandan sonra yerine getireceği ilk farz namazdır. Bir kimse yeni İslam’a girse; ona da imandan sonra farz olan ilk iş namazdır.
Namaz, ölene kadar devam eden bir ibadettir. Mükellef bir kuldan namazın düşmesi için onun deli veya ölü olması gerekir.
Namazın dışındaki ibadetler gerekirse para veya bedel ele yerine getirebilir, fakat namaz bizzat herkesin kendisinin yerine getireceği bir ibadettir.
Namaz, ima ve işaretle de olsa onu mükellefin kendisi yapar. Çünkü namaz imanın ispatı, Müslümanlığın alameti, dinin direği, müminin en büyük zikri ve hayatta olmanın şükrüdür.
Hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem namaz hakkında şöyle buyurmuştur:
Namaz dinin direğidir.5
Kim namazı (kasten) terk (ve inkar) ederse küfre girer.6
Yine Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem insanı küfre düşmekten kurtaracak engelin namaz olduğunu, namaz terk edilince insanın her an inkar tehlikesiyle yüz yüze geleceğini bildirmiştir.
Müminin canı pahasına koruyacağı şeylerin başında imanından sonra namazı gelir. Hasanı Basri (rah) şöyle demiştir: “Ey insan oğlu, eğer namazın senin için bir önemi yoksa, artık senin yanında din adına neyin değeri olabilir ki! Namaza önem vermeyen bir kimsenin Allah Teala katında hiçbir değeri yoktur.7
Şafiilere Göre Namazı Terk Etmenin Hükmü
Namazı ter edenler iki kısımdır:
- Namazın farz olduğunu inanmayarak terk edendir. Bunun hükmü mürtedin hükmü gibidir.
- Namazın farz olduğuna inandığı halde tembelliğinden dolayı terk edendir. Böyle bir kimse tövbeye çağrılır. Eğer tövbe eder ve namaza başlarsa ne âlâ, aksi takdirde had cezası uygulanarak öldürülür.
Bu husustaki hükmü, müslümanların hükmü gibidir (yıkanır, cenaze namazı kılınır ve müslümanların kabristanına defnedilir.)3
Kaynakça
- Temel İlmihal Bilgileri – Şemseddin Bektaşoğlu
- Merakıs Saadet
- Gayetül İhtisar
- Nurul İzah
- bk. Beyhaki, Şuabül İman, nr. 2087; Muttaki, Kenzul Ummal, nr. 18890; Suyuti, es-Sağir, nr. 5185, 5186
- Tirmizi, İman, 9; İbn Mace, İkame, 77; Nesai, Salat, 8. Ahmed, Müsned, 5/346; İbn Hibban, Sahih. nr. 1463.
- bk. Mekki, Kütül Kulub: Kalplerin Azığı 3/24.
- Kadın ve Aile İlmihali – Dilaver Selvi