İçeriğe geç

Sinirliyken 3 Defa Boş Ol Demek Geçerli Mi?

    Sinirliyken 3 Defa Boş Ol Demek Geçerli Mi

    Boş ol kelimesi zifafa girilmiş bir kadına mı söylendi? Yoksa zifaf vaki olmamış birine mi söylendi? Bu soruların cevabına göre hüküm ve netice farklılık gösterir. Bununla beraber bu kelimenin kaç kere kullanıldığı da önemli bir faktördür.

    Özellikle bu saydığımız iki noktayı hassasiyetle ele almak gerekir. Kişi zifafa girmediği bir kadına bir mecliste benden üç talakla boş ol dese boşanır. Bu hüküm hakkında ittifak vardır. İbni teymiye ve onun yolunu takip edenler haricinde tabi ki de!

    Bir insan bir kadın ile ilişkiye girmiş olsun veya olmasın boşanma niyetiyle benden üç talakla boş ol derse boşanmış olur. Fakat bu boşama şekli sünnete uygun olmayan bir boşama olmakla beraber geçerlidir.

    Sünnet olan talakları temizlik sürelerine dağıtarak boşamaktır. Yani bir talak verip arkasından bir hayızın temizlenmesi süreci bekleyerek ikinci bir talakı vermektir. İkinci temizliğinden de sonra üçüncü talağını vererek sünnete uygun boşanmaktır.

    Ama bir mecliste kişi eşine benden üç talakla boş ol derse o kimse boşanmış olur. Bunda alimlerin görüş birliği vardır. İbni teymiyenin ve arkasından gelenlerin görüşleri bu icmaya tesir etmemekle beraber nakısta etmez.

    Bir de bir kimsenin eşine “boş ol” lafzını tekrarlayarak talak vermesi vardır. Yani kişi “boşol, boşol, boşol” dedi, diyelim. Burada ise niyete bakılır. Yani bu kimse birinci boş ol kelimesini söyledikten sonra ikinci ve üçüncüleri tekiden mi söyledi yoksa üç talak vermek için mi söyledi?

    Eğer birinci boş ol ifadesini kullandıktan sonra diğerlerini onu tekiden söylediyse tek talakla boş olur. Diğerlerini tekiden söylemediyse “boş ol, boş ol, boş ol” dediyse ne olur?

    Burada üç talaka niyet ettiyse, bir kısım alimler üç talak vaki olur, demişlerdir. Bir kısım alimler ise “birinci boş ol kelimesini söyledikten sonra zaten birinci talak otomatik olarak devre girmiş olup kadın boş olunmuştur. İkinci ve üçüncü talak ise zaten boş olunmuş birine söylediği için geçerli değildir.

    Sinirlilik halinde boşama geçerli midir?
    Kalben boşama geçerli midir?
    Bir kimse küfrü gerektirecek bir söz söylerse nikahı düşer mi?