İçeriğe geç

Ev Ödevi Nedir? Evdeki Herkes Yapsın Diye Mi?

    Geldik bir yılın daha sonuna sevgili okuyucularımız. Geçtiğimiz yıla göre daha insaflı olan 2022’nin şükrü, yeni gelen yılın yaralarımızı ve travmalarımızı unutturması duasıyla hepinize merhaba diyorum… Benim nazarımda şu Covid dönemini yaşamış, hem psikolojik hem de fizyolojik olarak atlatmış herkes birer kahramandır.

    Kabul edelim, pandemi yasaklarının bitmesinin en güzel sonucu okulların yeniden açılması oldu. Evde yere göğe sığmayan bebe beliğin sınıflarına dönmesi aileleri son derece rahatlattı. (Ki bu hastalığın dermanının, evde çocuğunu eylemekten bitap düşmüş bir veli tarafından bulunacağı bile bekleniyordu.) Okulların açılması zaten öğrenci ailelerinin alışılmış bir kurtarıcısıyken diğer taraftan çocukları yeni okula başlayan aileler için de yepyeni ve fesferah bir döneme giriş oldu. Eminim, hala bu mutluluk temelli şaşkınlığı üzerlerinden atamamışlardır.

    Ancak elbette her şey bu kadar güllük gülistanlık değil. Her ne kadar okul büyük bir kurtarıcıysa da ödevler ailelerin imtihanı olarak devam etmektedir. Ödevler kah çocukla birlikte yapılan kah çocuğun kendisinin yapıp ailesinin kontrol ettiği, bir tür öğrenilenleri pekiştirme işlemidir. Ve çoğunlukla da bir şekilde dönüp dolaşıp ailenin başına kalır. Birinci sınıfta okumayı sökmeye destek olmak ile başlar, üniversite sonuna kadar devam eder ve evde kaç çocuk varsa hepsi ile ayrı ayrı tekrarlanarak velilerin konuları daha iyi anlaması ve öğrenmesi sağlanır.

    Heceleme Çalışmasıyla Beyin Yakma

    Anne babaların ödev mesaisi birinci sınıfta, heceleme ile başlar. Yavrucuğu okumayı öğrenirken heyecanla yardımcı olmaya çalışan anne ve babaların beyni bir süre sonra “Ela Lale el ele”, “Ülkü ütü ile ütüle” gibi cümlelerin yüzlercesi içinde kelime kelime, hece hece hatta harf harf kısa devre yapmaya başlar. Ödev etkinliğini birbirinin üzerine atmaya çalışan çiftlerin bu cambazlığı okuma bayramında son bulur.

    İlerleyen seneler kendi zorlukları ile birlikte gelecektir. Öncelikle ödev yapma konusunda son derece isteksiz olan çocuğu heyecanlandırmaya çalışmak, ardından defterini, kitabını alıp ders çalışma pozisyonu vermek, sonrasında da tüm ödevleri dikkati dağılmadan bitirtebilmek her yiğidin harcı değildir. Çünkü ebeveynler çocuklarının ödevlerini yapmasını isterken, çocuk da ödevlerini anne babasına yaptırma derdindedir. Ödev miktarı ise hafta içi nispeten insaflı da sayılsa hafta sonları ana babaların gezme planını bozduracak kadar fazladır. Hafta sonu ödevlerinin en can alıcı kısmı, bitmemiş bazı ödevlerin genellikle yatmaya yakın zamanda akla gelmesidir.

    Proje Ödevi Dayanışmadır, Kardeşliktir

    Proje ödevleri her anne babanın korkulu rüyasıdır. Emin olunuz çocuk bu konuda hiçbir tedirginlik hissetmez; çünkü zaten yapamayacağını ya da yaptırılmayacağını bilir, aslına bakarsanız bunu ödevi verirken öğretmen de bilir. Çünkü el becerisi gerektiren ödevler makas, falçata, silikon tabancası gibi aletler kullanılarak yapılır ve bu çalışmalar çocuk için tehlikeli görülür. Çocuğun aslında tek görevi, ödevi ailesine iletmektir. Gerisi tamamen ailenin problemidir. Proje ödevleri; çocuğun bilgi, gözlem ve analiz yeteneğinin el becerisi uygulamasıyla sentezlenmesini amaçlasa da ‘mükemmel tanımladım’ bu ödev genellikle babaya ihale edilir. Annelerin evde gerek aile bireyleri gerekse evin işleri ile fazlasıyla meşgul olması, ona bir çeşit ödevlerden muafiyet kazandırmıştır.

    Eli yatkın olan ya da zaman içinde ödev yapa yapa kendini geliştiren bir baba için proje-el işi ödevleri artık bir nevi hobi haline geldiğinden zevkle yapılır. Ancak her ev / her baba ayrı bir dinamiktir ve bazı babalar evde üst sınıflarda öğrenci olan diğer çocuklarından hatta yer yer de anneden yardım alabilir. Bu da evde imece ruhunu güçlendirir. Ödev aynı paydada topladığı tüm aile fertlerini televizyon, akıllı telefon gibi şeylerden uzaklaştırır; aile içi yardımseverlik ve beceri konusunda ise birbirine yakınlaştırır.

    Etkinlikli ödevler ise aile saadetine, birlik ve dirliğine katkı sunmasının yanı sıra daha geniş çevreleri bile aynı paydada toplamaya kadirdir. Efendim bu ödevlerde, ev halkının dahi üstesinden gelemeyeceği durumlar hasıl olduğundan, bu sefer ödevi yapmak aile imecesinden çıkar, gerçek bir seferberlik haline gelir. Ödev tecrübesi çok olan, mimar mühendis olup eli zaten bu işlere yatkın olan konu komşu herkes çağırılıp ödeve bir el atması rica edilir. Ödevler el birliği ile tamamlanıp neticede koca koca adamların yaptığı işler ufacık çocukların eline verilir, çocuk gururla okula yollanır. Elbette ki verilecek not çok geniş çevrelerce merak konusudur.

    Görüldüğü üzere sevgili okurlarımız, ödevler her ne kadar -bilhassa ana babalar için- zorlayıcı da olsa öğrencilerin gelişimini desteklemekle kalmaz; aile içi ilişkiye ve toplumsal birliğe de katkı sunar. Ödevlerin bu anlamda ilişkileri kuvvetlendiren gizli bir gücü vardır.

    • Çocuklara verilen ödevler,
    • Analara babalara kalıyor.
    • İşin sonunda çoğunlukla,
    • Aileler yarışıyor…