Geçtiğimiz 5-10 sene içerisinde nasıl ki insanların yeme-içme, kılık kıyafet tüketimleri değiştiyse, bir enformasyonu tüketme şekilleri de değişti. Artık kimsenin uzun uzadıya metinler okumaya vakti kalmadı. Bu yüzden zamanla uzun metnin yerini kısa metin, kısa metnin yerini fotoğraf, fotoğrafın yerini video, videonun yerini ise daha kısa video almaya başladı. Son zamanlarda Tiktok’un da devreye girmesiyle beraber süresi kısa, yönü dikey olan yayıncılık ön plana çıktı. Artık insanlar bir şeyler izlemek için telefonlarını yan çevirmek yerine ekranın bütününde dikey videolar izlemeyi tercih eder oldu. Tiktok’tan sonra Instagram ve Facebook da hemen IG TV ve Reels’lerle dikey yayıncılığa önem verdi. Bu furyaya en son katılan sosyal medya kanalı ise Youtube oldu.
YouTube Kısa Videolar
Youtube, “Shorts” başlığı altında dikey yayıncılığı ön plana çıkardı ancak para kazanma özelliği bu formatta olmadığı için istediği etkiyi alamadı. Geçtiğimiz günlerde katıldığım bir Youtube toplantısında Shorts’un para kazanma özelliğinin 2023 yılının Ocak ya da Şubat ayında geleceğini söylediler. Ancak buradaki para kazanma sistemi yatay videolardakinden biraz daha farklı olacak ve yatay videolar kadar kazanç sağlamayacak. Yani tıpkı reels videolar gibi çektiğiniz dik videolarda telife takılmadan istediğiniz sanatçının müziğini ekleyebileceksiniz. Shorts videolar yine 1 dakikayı geçmeyecek ve shorts videolarda reklam gösterilmeyecek. Ancak bir videoyu kaydırıp diğerine geçtiğinizde arada reklama maruz kalabilirsiniz.
Bununla birlikte Youtube, Türkiye’de 1 ayda ne kadar shorts izlenmişse ve reklam geliri elde edilmişse tek bir havuzda toplanacak. Bu gelirin bir kısmı kullanım oranına göre videolarda kullanılan müziklerin sahiplerine verilecek. Geri kalan kısmı da izlenme oranlarına göre kanal sahiplerine dağıtılacak.
Shorts videolarla ilgili kısa bir ipucu
İlk 3 saniye izleyiciyi videoda tutmak için çok önemli. Ayrıca videonuz 3 saniye izlenmeden geçilirse o video izlenmemiş kabul ediliyor.
Peki, gelecekte yatay yayıncılık biter mi? Bu soruyu da sizin için Youtube Shorts Partner yöneticisine sordum. O da televizyonla birlikte yatay videoların izlenme oranlarının ve sürelerinin hızla arttığını ve gelecekte böyle bir öngörülerinin olmadığını söyledi.